Zwaar trainen zonder kruisband

#1
Hoi,

3 jaar geleden heb ik mijn rechter kruisband afgescheurd, ook was er een stuk meniscus ingescheurd die verwijderd moest worden.
nu heb ik toen der tijd gekozen om zonder kruisband verder door het leven te gaan. Van deze keuze heb ik geen spijt gehad aangezien ik er altijd voor gezorgd had dat mijn knie en spieren daarom sterk waren.

Sinds een half jaar ben ik bezig met bodybuilding, dit gaat erg goed.
Alleen maak ik mij soms druk om mijn knie aangezien dit een zwakke punt is en blijft.
Nu wilde ik laatste wat zwaarder gaan squaten, en kreeg ik toch lichtelijke pijn in mijn knie de volgende dag.

Mijn vraag was dan ook of het mogelijk is om zonder kruisband op een verantwoordelijke manier mijn beenspieren te kunnen trainen.
Graag zou ik in de toekomst namelijk mijn benen ook zwaar willen gaan trainen.
Zijn er Ook hulpmiddelen waarmee ik ervoor kan zorgen dat de knie minimale beschadiging oploopt

Alvast bedankt voor de reactie
niek

Re: Zwaar trainen zonder kruisband

#2
Beste Niek,

Wat goed dat je die beslissing toen gemaakt hebt. Vaak is een operatie niet nodig, als je zelf goed traint.

Je kan je benen zwaar trainen zonder kruisband. Het kan ook komen doordat je meniscus een stukje is verwijderd. Dit is eigenlijk een soort "kussentje" tussen je bovenbeen en onderbeen. Bij een zware squat komt de meniscus meer onder druk te staan dan de kruisband. Dus als de meniscus er niet is, komt de druk op je bot. Dit is ook niet erg, maar probeer rustig op te bouwen.

Je kruisband zorgt er voornamelijk voor dat je onderbeen niet naar voren kan schuiven ten opzichte van je bovenbeen. Deze beweging vind tijdens een squat of deadlift niet veel plaats. Dus dit moet niet de beperkende factor zijn. Daarnaast zorgen kruisbanden voor stabiliteit, maar voornamelijk bij snelheid. Bij een onverwachte bewegingen beschermt een kruisband je knie. Doordat deze eerder op spanning staat dan de spieren. Maar tijdens bodybuilding is dit ook niet van toepassing.

Dus voornamelijk rustig opbouwen, 1 dag nareactie als je zwaarder bent gaan trainen is niet erg, maar neem daarna wel de rust om te herstellen. Laat je hierin eventueel begeleiden door een professional. Dit kan zowel een sportfysiotherapeut als een trainer zijn.

Er zijn niet veel hulpmiddelen die jou knie kunnen beschermen. Doordat de kruisband en meniscus problemen in je knie zitten. Alle hulpmiddelen zijn braces van buitenaf. Je kan altijd een kleine eenvoudige brace proberen. Als die jou meer zekerheid geeft is het prima, maar geen grote braces die geven sneller een beperking dan winst.

succes!
cron