kraakbeenschade

#1
Beste meneer/mevrouw,

Ik ben 17 en heb 8 maanden geleden een patella luxatie rechts gehad. 6 weken spalk gevolgd door een tijdje fysiotherapie. In november bleek er uit een 2nd opinion dat er kraakbeenschade is. Nu doorverwezen naar UMC, in februari ongeveer terecht. Nu heb ik weinig zekerheid en lees ik van alles over nettoyage en microfractuur. Nu ben ik benieuwd of u iets weet over hoe ze mij zouden kunnen behandelen. Ik ga eigenlijk uit van een operatie maar misschien zijn ze daar juist heel terughoudend mee vanwege mijn leeftijd. Ik ben dus benieuwd naar wat ze eventueel zouden kunnen doen en of dit eigenlijk nog wel te fixen valt

Re: kraakbeenschade

#2
Beste,

Ah wat vervelend en pijnlijk een patella luxatie. Waarom heb je een second opinion laten doen? Bleef je klachten houden? Waarom ben jij zelf of de fysiotherapeut dan gestopt met behandelen?

Maar om jou vraag te beantwoorden, ze zijn heeeel terug houdend voor dat soort operaties. Waar zit de kraakbeenschade? Het zal afhankelijk zijn waar de schade zit, hoe groot deze is en hoeveel klachten je hebt?

Wat zijn jou klachten op dit moment?

Re: kraakbeenschade

#3
Bedankt voor uw reactie!

Ik heb uiteindelijk 8 maanden lang bij de sportfysio gelopen en ging er 2x per week heen. Mijn fysio en ik hebben samen besloten om voor een second opinion te gaan omdat we er niet van overtuigd waren dat de klachten nog zouden afnemen door middel van trainen. Onder andere omdat er echt onwijs veel en pijnlijke crepitaties te horen zijn. Als je het been buigt en strekt voel je meteen dat het lang niet zo soepel gaat als bij mijn niet aangedane been. Ik heb erg veel pijn squats, lunges, leg extentions zijn allemaal erg pijnlijk.Rennen en springen zo goed als onmogelijk. Ik kan op het moment zo goed als niet sporten en heb ook pijn in adl. Traplopen en fietsen bijvoorbeeld, ik besef het me eigenlijk niet maar ik kan dus gewoon helemaal niet rennen of springen en dans dus ook niet meer (tijdens de danstraining heb ik deze blessure opgelopen). Ik ben dus eigenlijk heel erg beperkt omdat alles waarbij je door je knieeën gebogen moet staan (rennen, springen, schaatsen, snowboarden etc) pijn doet. De schade zit op verschillende plekken (geloof ik) aan de achterkant van mijn knieschijf.

Re: kraakbeenschade

#4
Nog even als aanvulling:
De arts van de 2nd opnion liet de MRI beelden op een scherm zien en was dan zovan "ja dit ziet er niet zo netjes uit en dit is ook niet zo mooi"en dan wees hij dat aan op het scherm. Ik heb dus geen idee in welke mate er schade is.

Re: kraakbeenschade

#5
Gezien jou leeftijd en klachten zullen ze zeker wel proberen wat te gaan doen. Wat dit is, zal afwachten zijn. Maar achterkant van de knieschijf is lastig om te opereren. Meest voor de hand liggend is nettoyage. Maar voor de exacte behandeling zul je echt even geduld moeten hebben. Orthopeden hebben misschien nog andere mogelijkheden waar niet veel over geschreven wordt. Want de twee opties die je geeft zijn inderdaad de meest voorkomende, maar zijn vast meer mogelijkheden.

Succes!

Re: kraakbeenschade

#7
Niet lang nadat ik mijn laatste bericht heb gepost werd ik gebeld. Of ik de volgende dag om 9u in het ziekenhuis kon zijn :). Er zijn nieuwe röntgenfoto'd gemaakt. En de conclusie is nu dat een bot splinter en kraakbeenstukjes achter mijn knieschijf zitten dus die gaan ze tijdens een kijkoperatie verwijderen. Ik sta nu op de wachtlijst daarvoor