Overbelasting knie?

#1
Ik heb sinds een maand of 6-7 pijn aan de buitenkant van mijn knie (linker knie). Oorspronkelijk kwam deze enkel voor bij het zwemmen (vooral schoolslag) maar sinds enkele maanden heb ik er in het dagelijkse leven ook last van. Dit komt dan vooral voor bij het oplopen van trappen of het volledig strekken van mijn been. Ik had dan besloten een tijd lang te stoppen met zwemmen, het kalm aan te doen en voltarengel te smeren. Na 3 weken was de pijn hierdoor wel veel beter maar het moment dat ik het zwemmen terug hervatte, begon alles gewoon terug opnieuw. Ik doe al sinds ik kind ben aan zwemmen dus ik denk niet dat het aan een verkeerde techniek kan liggen, iemand enig idee wat het dan wel zou kunnen zijn en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen?

Re: Overbelasting knie?

#2
Beste FDT,

Wat vervelend van jou klachten en dat nu het zwemmen niet meer pijnvrij gaat. Heb je bij schoolslag last van jou knie? Of ook bij crawl? Heb jij andere blessures gehad? Heup of enkel aan jou linker zijde?

Vaak is het een pees die aan de buitenzijde van jou knie tijdens voornamelijk schoolslag irriteert. Hoe dit ineens kan is dan de vraag? Het kan komen door overbelasting. Ben je ineens meer gaan zwemmen? Of harder gaan zwemmen? Of na een vakantieperiode/ ziekte periode het zwemmen weer direct op het oude niveau opgepakt? Maar ook door een verdraaiing van jou knie of enkel kan dit gekomen zijn.

3 weken rust lijkt veel, maar is vaak niet volledig voldoende om hiervan te herstellen als je al zolang klachten hebt. Denk dan aan 6-8 weken. Maar het is belangrijk om eerst de oorzaak te achterhalen.

Eventueel kan een fysiotherapeut bekijken of jou knie, enkel en heup goed beweegt. Vooral de draaiing van je onder en bovenbeen is voor het zwemmen van belang. Als dit niet goed beweegt blijven deze klachten terugkomen ook al houd je genoeg rust.

Succes ermee