Ineens kniepijn.en waar vandaan?

#1
Beste allen,

Sinds 3 weken geleden werd ik ineens waker met veel pijn in de rechterknie,
en ik weet echter niet goed waarom,

ik wandel altijd elke avond een half uurtje.dit doe ik al jarenlang, en 2x in de week een uur in de middag. dit ging altijd heel goed tot 3 weken geleden. ik had die middag ook nog gewandeld ,weet zeker geen verkeerde bewegingen gemaakt en daarna helemaal geen pijn of last. pas toen ik snachts om half 2 ging slapen werd ik 2 uur later wakker met een pijnlijke knie. het lijkt erop dat ik verkeerd gelegen heb maar dat is toch raar?

ik kon de knie helemaal niet meer bewegen en er kwamen hele harde krakken uit als ik toch wilde buigen.ook kon ik mijn knie enkel nog een beetje buigen als ik mijn onderbeen ondersteunde en er zat een heel pijnlijke plek aan de binnenkant onder de knie tegen het scheenbeen aan.en als ik op de knie ging staan en door wilde buigen terwijl ik erop stond kwam er een knarsend knisperend geluid uit de knieschijf vandaan. ik dacht eerst dat ik op zand of steengruis stond met mijn voet maar het bleek dus echt uit de knie zelf te komen. ik heb naar de weekend huisarts gegaan in het ziekenhuis en die dacht een spierscheuring. het werd erger en ik ben daarop naar mijn eigen huisarts gegaan en die dacht vanwege de pijnlijke plek aan een pees aanhechting tegen het bot een ontsteking. ik ben daarmee naar een fysio gegaan die een echo apparaat heeft en die zag helemaal niks daar. de pijnlijke plek was inmiddels ook al verdwenen en ik voelde het nu echt in de knie zelf . fietsen kon ik niet meer en ook niet lopen. normaal deed ik alles elke dag met de fiets en had daar nooit problemen mee. ik heb bij de fysio 1 keer shockwave therapie gehad en voelde het gelijk doortrekken tot in mijn voet .daarna heel vermoeid gevoel en eenmaal thuis gekomen begon het meer pijn te doen. de hel nacht van de pijn niet geslapen en de volgende dag was mijn knie een beetje dikker. terwijl dat eerst niet was. dit nam wel weer snel af maar de pijn blijft. als ik in de knie lichtjes knijp voel ik ook dat het echt in de knie zelf zit .maar over het knarsend geluid uit de knie maak ik mij wel echt zorgen.en de pijn straalt ook vaak uit naar de heup.

opmerkelijk is wel dat ik geen pijn heb tijdens traplopen? en in de ochtend bij het opstaan loop ik zo mijn bed uit de trap af zonder dat de knie stijf is

nu heb ik ook een aantal jaren geleden last van mijn heup gehad .toen zijn er heup foto´s gemaakt en zagen ze dat de hals van het bot dikker was dan de kom dus een beetje inklemde .links ook en daar zou het nog iets meer zijn dan rechts

ik ben inmiddels 45 jaar en heb links eens een jumperknie gehad aan mijn linkerknie. dit was 6 jaar geleden er is toen een mri scan van gemaakt. ik heb toen ook voor de rechterknie gevraagd om eens te kijken en hebben ze toen ook gedaan al deden ze dit normaal niet. hier zagen ze wel een klein meniscus scheurtje maar kon verder geen kwaad werd er gezegd. ik heb in die tijd ook wel klachten in dat been gevoeld . met name steken in de voet .maar ik ben in het verleden in 2008 bij fitness eens door mijn rug gegaan. en toen is het in het rechterbeen geschoten .waarschijnlijk een zenuw beknelling want heel de buitenkant van mijn been voelde verdooft aan .dit trok wel weer bij in verloop van tijd maar mijn kleine tenen van de buitenkant voet en deel van de kuit is nog half gevoelloos gebleven . ik kon er wel altijd gewoon mee bewegen dus ik dacht dat die steken in mijn voet altijd nog zenuw steken waren. maar nu heb ik dus ook steken in mijn linkervoet nadat ik steeds op de linkerknie leun om de rechterknie te ontzien want de rechterknie knispert en knarst nog steeds als ik erop doorbuig. maar het gaat van kwaad tot erger en mijn fysio weet niet meer wat te doen omdat hij niet weet wat er aan de hand is. manueel therapie kan volgens hem niet want hij kan er niet inkomen .alleen met shockwave zegt hij maar dat wil hij nu ook niet meer doen. de huisarts zegt het maar 2 maanden af te wachten . pijnstillers helpen niet dus ik zit mooi in de gehakt. als ik 10 stappen loop dan lijkt de knie al te blokkeren .ik moet dan buigen om te knakken .als de knak eruit is dan beweegt de knie weer iets beter maar gaat dan wel pijn doen als ik veel geknakt heb. ook als ik wil fietsen moet ik om de 4 trappen knakken anders krijg ik blokkades en kan dan niet meer trappen en dat terwijl dit 3 weken geleden nog allemaal normaal was en ik zonder problemen 2 uur kon wandelen en fietsen.

ik vraag mij af wat kan er mogelijk gebeurd kan zijn of aan de hand wezen? kunnen mijn andere klachten verband houden of kan je je knie in bed zodanig verdraaien of bezeren dat je deze klachten krijgt of was er al iets op komst wat ik totaal niet heb kunnen aan zien komen?

en welke stappen ik nu moet ondernemen?

Re: Ineens kniepijn.en waar vandaan?

#2
Beste Jarno,

Wat vervelend van jou klachten. En dat dokters en fysio's het niet opgelost krijgen. Ik zal zeker geen shockwave op jou knie zetten, dit is voor verkalking in pezen en moet zichtbaar zijn op een echo. Anders gewoon niet doen.
Een blokkerend gevoel in een knie kunnen twee dingen zijn:
1) de meniscusscheur (die er vroeg zat) kan verder zijn gaan scheuren en met bepaalde bewegingen inklemmen
2) kleine botdeeltjes kunnen los geraakt zijn. Doordat deze als het ware in de knie zweven/ drijven. Kunnen deze bij het buigen ook klem komen te zetten.

Knakken/ knarssen wat geen pijn doet, kan geen kwaad. Maar als het wel pijn gaat doen, is het bijna altijd één van bovenstaande redenen. Hiervoor kun je een röntgen foto laten maken voor de botdeeltjes. Een meniscusscheur is het beste te zien op een MRI scan.

Pijnklachten in de knie kunnen ook nog uit de heup komen. Maar een blokkerende knie, kan eigenlijk niet de heup als oorzaak hebben.

Ik zal vragen wat jou fysio's denkt wat de oorzaak is? En vragen waar de huisarts aan denkt? Want zover ik uit jou verhaal lees, hebben ze eigenlijk geen goede diagnose die ze aan het behandelen zijn. Dat is niet erg, er is lang niet altijd een diagnose. Maar of de fysio of de huisarts moet jou klachten wel kunnen verklaren. Als ze dit niet kunnen zal ik vragen of je extra onderzoek mag, om dingen uit te sluiten. Dus een röntgen om losse bot/ kalkdeeltje te zien. Als dat het niet is eventueel een MRI.

Succes!

Re: Ineens kniepijn.en waar vandaan?

#3
Beste fysio

Bedankt voor u bericht,

Ik ben gisteren naar een andere fysio geweest en daar mijn klachten nogmaals uitgelegd. het is meer omdat ik mij ernstig zorgen maakte over het knisperend en knarsend geluid wat van achter de knieschijf vandaan komt bij belast knie buigen,zelfs als je je hand op de knieschijf legt is dit voelbaar.je voelt dan dat dit ruw aanloopt. dit zijn dus mijn grootste zorgen.. maar dit doet verder ook geen pijn. ook het knakken deed op zich geen pijn maar ik denk dat de pijn meer komt van fietsen en traplopen.

er is inderdaad door 2 artsen en een fysio een verkeerde diagnose gesteld . erg jammer want toen dit net gebeurd was kon ik geen traplopen en niet fietsen .dus pakte ik de auto en liep de trap op met een stijf been. 2 dagen later kon de knie weer vrij bewegen en was de pijn ineens weg en leek het even heel goed te gaan.ik ben toen terug naar de huisarts geweest en heb aan de balie gemeld dat ik helemaal geen last meer had. .de knie voelde toen beter aan dan nu. maar ik denk dat dit komt omdat ik daarna ben gaan fietsen en ben gaan traplopen. vanaf toen is het weer slechter gegaan. alleen voelde ik met traplopen en fietsen in het begin helemaal niks. pas achteraf begon ik iets te voelen en dacht er ook niet erg bij na dat dit van traplopen en fietsen kon zijn. de huisarts had ook immers gezegd dat ik er mee mocht fietsen en niks over traplopen. alleen dat ik er niet mee mocht wandelen. ik mocht 2 weken niet wandelen werd er verteld maar fietsen zou goed zijn.


gisteren kwam ik dus bij een fysio doe mij vertelde dat ik enkel mocht wandelen en dus niet mag fietsen .want bij fietsen ga je de knie buigen en kracht zetten ,eigenlijk hetzelfde als bij trappen lopen. en bij wandelen buig je de knie nauwelijks en zet je bij zowat gestrekt been je stappen neer. het knarsen is dus ook bij kracht zetten met een gebogen knie. dus ik heb 3 weken dit gedaan voor ik erachter kom dat dit verkeerd is en juist vlak wandelen het enige is wat geen kwaad kan.

nu heb ik mijn knie wel wat ontzien afgelopen weken .ik denk dat dit een natuurlijke reactie is. want mijn linkerknie doet nu ook pijn. als ik recht wil komen uit een stoel dan kom ik met mijn gewicht bijna volledig op de linkerknie naar boven bij traplopen houd ik dan nu rechterknie stijver en met links het meeste werk .dit gaat nu zijn tol eisen op de linkerknie doordat ik rechts ontzie. ik heb een huis met een trap en moet heel wat keren per dag de trap op. normaal was dat nooit een probleem en was ik zo boven en weer beneden zonder last maar nu is de trap ineens een pijnlijk opstakel geworden. het begon ook al dat ik mijn linkerknie vorige week overstrekte met voorover buigen . ik heb een kat en moet dan het voerbakje van de grond pakken .ik boog enkel op de linkerknie door terwijl ik voorover boog met de rechterknie gestrekt en toen schoot het in mijn knieholte links. vanaf toen schoot het er steeds terug in. en nu begint het al pijn te doen naast de knieschijf en trekt de pijn ook al in de heup.

wat moet ik nu doen? ik ben bang om op de rechterknie te buigen en druk te zetten omdat de knie dan gaat knarsen maar nu krijg ik daardoor ook een probleem met de linkerknie omdat ik alles opvang om rechts te ontzien.

de nieuwe fysio heeft gisteren een tape gelegd langs de knieschijf van de rechterknie om de knieschijf te ontlasten. ik had vannacht en heb vandaag geen pijn in de rechterknie maar nu wel in de linkerknie al knarst links niet

mijn vraag is ook kun je schade over houden aan een knarsende knieschijf ?? want daar ben ik bang voor. waarschijnlijk is het verder geirriteerd doordat het nog niet helemaal beter was toen ik ging fietsen en traplopen.

ik denk toch dat ik de knie in bed heb overbelast door verdraaiing over verkeerd erop liggen want er was helemaal niks aan de hand toen ik die avond naar bed ging totdat ik wakker werd met pijn. ik kon toen probleem loos traplopen en hard fietsen wat ik elke dag deed. ook kon ik diep hurken en dan rechtkomen zonder pijn en voelde erna ook niks.


de nieuwe fysio heeft mijn meniscus getest maar kon geen pijn uitlokken. dus hij denkt niet aan een gescheurde meniscus

Re: Ineens kniepijn.en waar vandaan?

#4
Beste Jarno,

Het wordt zo wel een heel vervelend verhaal. Gelukkig gaat het nu met jou knie een stuk beter. Fijn dat het niet de meniscus is. Als het voornamelijk het knarssen achter de knieschijf is. Kan dit komen door verminderde kwaliteit van het kraakbeen aan de achterzijde. Of dat de knieschijf niet goed loopt als het ware. Daarvoor is de tape ook. In principe kan je geen schade overhouden. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je hier mee omgaat. Een knie lange tijd op een verkeerde manier belasten door het knarssen kan andere schade geven. Peesontsteking, kapselirritatie etc.

Dus het is goed dat je nu goed begeleid wordt. Vraag eventueel ook tape voor de andere knie. En vraag wat je kan doen om dit in de toekomst te voorkomen.

Succes ermee!

Re: Ineens kniepijn.en waar vandaan?

#5
Bedankt voor u bericht terug.

Ik loop nu langzaam de trap tree voor tree op met zoveel mogelijk gestrekt rechter been en niet teveel leunend op links ook, en zoveel mogelijk met mijn armen ondersteund

want eerst deed ik al het werk met mijn linkerbeen en voelde toen al dat telkens wanneer ik boven was een vermoeiend gevoel in de linker knie,
ook fietsen heb ik gisteren niet meer gedaan .dit scheelt ook want ik trapte meer met mijn linkerbeen waardoor mijn linkerknie dus teveel belast werd.

ik heb dus al die tijd gefietst en trappen gelopen met mijn rechterknie maar toch veel opgevangen met links. ik merk sinds vandaag dat de linkerknie gisteren meer rust heeft gehad. ik pak dus ook tijdelijk nu de auto. ik hoop dat dit goed blijft gaan. ik heb gisteren avond alleen 22 minuten gewandeld en had aan de rechterknie geen last toen ik weer thuis was .wel een beetje links maar dat ging gelukkig die avond ook weer beter en vannacht heb ik ook geen pijn gehad. rechterbeen voelt wel onstabiel aan tijdens het wandelen maar kan misschien ook komen door de tape.

ik hoop dat we op de goede weg zitten. volgende week dinsdag moet ik terug naar fysio en dan kijken we verder,


nogmaals bedankt voor u antwoorden

Re: Ineens kniepijn.en waar vandaan?

#6
Beste fysio,

Het word zeker een vervelend verhaal. want mijn linkerknie doet nu heel erg veel pijn terwijl ik gisteren helemaal niks heb gedaan. niet gewandeld. niet gefietst .alleen maar een stukje in de auto gereden voor de boodschappen. ik kon vannacht niet slapen van de pijn in mijn linkerknie. deze knie hoor ik niet kraken als ik erop buig maar toch veel pijn. moet ik nu aannemen dat mijn knie en toch beiden versleten zijn? want dit is toch wel heel erg .rechts heb ik geen pijn maar loop erg onstabiel en bij elke stap lijkt het wel over de botten over elkaar heen schuiven. alsof er speling op zit .ik heb van youtube patello formale oefeningen overgenomen maar kan als ik op de zij lig mijn been zijwaards niet heffen zonder dat het pijn doet in mijn knie. bij voorwaards heffen voel ik echter niks.. het lijkt erop of het gewricht dus zijwaardse druk erop niet kan verdragen. wat zou dat kunnen betekenen?