Herstel hamstring blessure na 2 jaar

#1
Kort samengevat:
– 2 jaar geleden pijn tijdens hardlopen. Doorgerend en volgende dag knie niet kunnen buigen van pijn. In de 2 weken ernaar zakte de pijn weg maar in linkerknie aan de achterkant/buitenkant/binnenkant beetje pijn blijven voelen.
– 1 jaar lang niet gesport. Toen Mountainbike gekocht.
– nu 1 jaar lang gefietst. Pijn achterkant knie blijft, maar wordt door fietsen niet verergerd. Tijdens fietsen geen extra pijn.
– Pijn voelbaar bij trap aflopen, kniebuigingen.

Doel, pijnvrij. Hardlopen wil ik niet meer, fietsen vind ik leuker.

Onlangs advies fysio: Hamstring, excentrische krachtoefeningen & rekoefeningen.

Nu na dus 2 jaar ben ik begonnen met dit trainingsschema:
https://www.smamiddennederland.nl/wp-co ... string.pdf

Volgens dit schema moet ik in week 6 – 12 ren/jog/hardloop oefeningen doen. Kan ik deze ook vervangen door andere trainingen? Bijvoorbeeld zwaardere krachttraining/fietsen? Mijn doel is namelijk niet om weer fanatiek te kunnen rennen. Of zijn de ren oefeningen noodzakelijk voor goed herstel van hamstring?

Bedankt

Re: Herstel hamstring blessure na 2 jaar

#2
Beste,

Hoe gaat het nu met je hamstring? Wat goed dat je dit schema bent gaan volgen.

Ik begrijp je vraag volkomen, maar bij elke hamstringrevalidatie hoort hardlopen. Dit om doormiddel van het hardlopen de hamstring te trainen. Wanneer dit niet gebeurd is de kans vele male groter dan het er een keer 'inschiet'. Als je keer een sprintje moet trekken voor de bus etc. Maar ook ergens vanaf springen, of een val van je fiets kan je hamstring dan beter opvangen.

Voor jou zal ik wel adviseren om het lekker op joggen te houden, tempo is niet relevant, maar wel de impact van het hardlopen.

Succes!