ongelukkige triade en tibiaplateaubreuk

#1
9 weken geleden werd ik op de fiets aangereden door een auto. Hierbij had ik een ernstig valgustrauma.
Op de spoeddienst RX zag men dat ik een impactiefractuur had van mijn tibiaplateau. Na een mri constateerde men echter ook de ongelukkige triade.
Mijn mcl is gescheurd, meniscus gescheurd en vkb ernstig opgerekt + kraakbeenletsel. Op de mri uitslag stond dat de vkb nauwelijks aflijnbaar en verbreed was.
Ik kreeg een pokobrace met scharnieren hetgeen veel steun biedt. Deze draag ik inmiddels 5 weken. Ik stap intussen met 1 kruk, maar de knie voelt nog heel onstabiel aan na zoveel weken. Kan een opgerekte voorste kruisband van zichzelf genezen of zal een operatie toch nodig zijn?

Re: ongelukkige triade en tibiaplateaubreuk

#2
Beste Ike,

Wat een vervelende val heb je gemaakt en ontzettend veel pech. Maar wat ben ik ook blij om te horen dat je goed onderzocht en behandeld bent. De eerste zorg bij de ongelukkige triade is het herstel van je MCL. Dit duurt 6 weken brace, 24uur per dag moet de brace gedragen worden, nadien kan er bekeken worden of er nog een operatie voor een meniscus of kruisband nodig is. Maar een opgerekte kruisband wordt in principe niet geopereerd. Dit kan doormiddel van training helemaal goed komen, zeker nu de kruisband ook de tijd heeft gehad om goed tot rust te komen door de brace.

Het is heel normaal dat de knie nu nog erg instabiel voelt. Dit gaat helemaal goed komen, maar ik vermoed dat je na 6 weken een controle hebt bij een orthopeed om te kijken hoe het met de knie gaat. En om eventueel dan stappen te ondernemen als het nodig mocht zijn.

Succes met de revalidatie!