Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#61
Hallo,

De onderstaande bericht had ik 12 maart gestuurd. Ik moet helaas mededelen dat ik voor de 5e keer aan hetzelfde knie wordt geholpen. De oorzaak van niet kunnen strekken is, dat ik cyclops heb aan mijn voorste kruisband. Nu gaan ze hem verwijderen en meer ruimte maken bij de voorste kruisband. Ook zit er een kleine scheur aan de binnen menicus. Ze gaan kijken of ze een stukje kunnen verwijderen of hechten. Ook was ik vergeten er bij te vermelden dat er in het verleden een scheur zat aan de buitenmeniscus. Ze hebben toen stukje verwijderd en gehecht. Bijna alles in mijn is kapot geweest helaas.

Twee jaar geleden ben ik aan de buitenband geopereerd,omdat die te laks was. Vorig jaar november heb ik een klein ongeluk gehad waarbij mijn voorste kruisband is afgescheurd en mijn buitenband afgescheurd. Ik ben 1 maand geleden geopereerd. Hierbij hebben ze mijn voorste kruisband vervangen door een donorpees en tweede keer mijn buitenband. Ik kan mijn knie niet volledig strekken en er zit nog een speling in. Als ik mijn broek aan doe, dan voel ik mijn knie aan de buitenkant van mijn knie knikken. Ik voel die knikkend geluid en hoor hem ook. Hij knikt van links naar rechts. Is dit wel goed? En hoe lang duurt het dat ik mijn knie volledig kan strekken?

Met vriendelijke groet, Joy

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#62
Hoi Joy,

Wat een vervelende geschiedenis heb jij met je knie. Wat heftig, door heel deze geschiedenis is hier lastig wat van te vinden. Ik denk dat jou fysiotherapeut en orthopeed antwoorden hebben op jou vragen. Het knikken kan veel zijn, zeker met zo'n geschiedenis kan het ook gewoon litteken weefsel zijn. Maar bij buitenbandproblematiek ben ik altijd heel voorzichtig en zal ik dit laten beoordelen door een orthopeed. Of jou fysiotherapeut kan het uittesten of het jouw buitenband of iets anders is.

Wanneer je volledig je knie kan strekken.... hier kan ik helaas ook weinig over zeggen. Om hier een zinnige uitspraak over te doen moet ik je knie voelen. Hoe het voelt in jou strekking, zit hier nog veel ruimte in, voelt het strak etc. Na een normale operatie is de strekking bij 90% in de eerste 2-6 weken volledig aanwezig. Maar jij hebt niet echt een normale operatie met deze geschiedenis. Het scheurtje in je meniscus kan hierin ook nog een rol spelen. Dus heel veel factoren die bepalen of en wanneer je knie volledig kan strekken.

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.

Succes!

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#63
Hallo

Bedankt voor uw antwoorden.
Ik krijg dinsdag kijk operatie en dan gaan ze littekenweefsel bij de voorste kruisband verwijderen en het ruimer maken, waardoor Ik straks beter kan strekken. Ik mis ongeveer 5 graden strekking. Als het goed is gaan ze dat kleine scheurtje aan de mensicus maken. Hoe weet ik niet. Ik merk wel dat die nog niet genezen is, doet nog wel eens pijn. Hopelijk gaat de orthopeed verder mijn knie onderzoeken tijdens de operatie.

Met vriendelijke groet, Joy

Revalidatie na voorste kruisband operatie

#65
Hi!

Eind 2019 heb ik mijn voorste kruisband afgescheurd tijdens een handbal wedstrijd. Eerste werd ik gediagnosticeerd met het petalle femoraal syndroom door mijn huisarts. Vraag me niet hoe ze hierop zijn gekomen... nadat ik voor dat probleem naar de fysiotherapeut ben gegaan ben ik daar eigenlijk weer vertrokken met het idee dat me voorste kruisband voor 99% zeker stuk zou zijn.

In april zou ik geopereerd worden. Dit werd uitgesteld vanwege de coronacrisis. Uiteindelijk ben ik 2 juli 2020 geopereerd. Inmiddels zit ik 3 maanden in mijn revalidatie en kan ik zeggen dat al die tijd mijn revalidatie goed is verlopen.

De laatste 2 weken heb ik alleen vreselijke pijn in de knie. Het gevoel alsof er een scherp mes ingestoken wordt met lopen. Dit is alleen zodra er druk op is komen te staan, ook is de knie niet . Ik ben terug gegaan naar de orthopeed en heb nu bloedonderzoek gedaan en een nieuwe röntgenfoto laten maken waaruit blijkt dat het boorkanaal vergroot is vergeleken met de röntgenfoto van 3 maanden geleden.

Over een week hoor ik de uitslagen en vervolgstappen.

Nu was ik benieuwd of er misschien mensen zijn die dit herkennen of hetzelfde hebben gehad. Ik ben benieuwd wat de meeste oorzaken zijn die zulke klachten veroorzaken.

Groetjes!

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#66
Hi allemaal,

Ik ben 3 november aan mijn knie geopereerd en heb ik een ‘nieuwe’ voorste kruisband gekregen. Hiervoor is mijn hamstring gebruikt. Na dag 2 heb is mijn knie en vooral kuit erom dik geworden, ik heb een bloeduitstorting van de bovenbeen tot enkel. Nu een week later is mijn been een stuk dunner oa door het dragen van een kous en koelen.
Mijn knie doet geen zeer en kan prima 90 graden buigen, volledig strekken is ook geen probleem en pijnloos. Zodra ik ga staan voelt het alsof alle vocht en bloed naar beneden zakt wat zich uit in enorme druk en kramp. Ik kan nauwelijks op mijn been leunen vd pijn en strekken en buigen gaat haast niet. Afgelopen dagen heb ik op bed gelegen met mijn been omhoog en ga ik het bed uit voor naar het toilet te gaan. Morgen heb ik een afspraak bij de fysio, ik ben heel benieuwd wat hij zegt maar ook of iemand het herkent en wat hier tegen helpt.
Er is overigens afgelopen maandag een echo gemaakt om trombose been uit te sluiten;)
Tot hoors! Aniek

Revalidatie na voorste kruisband operatie

#68
Hallo,

ik ben 16 september 2020 geopereerd aan mijn voorste kruisband , voorste en achterste meniscus zijn gehecht geweest. Het "ongeval" gebeurde op 11 juli tijdens het voetballen. Deeltje van de hamstring werd gebruikt voor de voorste kruisband en de knie werd verstevigd aan de buitenkant met een plaat uit mijn bovenbeen.

Het is nu 22 november en de revalidatie loopt vlot. Strekking is nagenoeg perfect en plooien kan bijna helemaal. Ik heb ook nooit echt pijn in de knie en de oefeningen gaan goed.

Wel merk ik dat mijn knie soms nog opzwelt als ik veel heb gestapt of veel oefeningen heb gedaan. Ook ondervind ik lichte hinder aan de pathellapees onder de knie en mank ik onbewust precies nog een beetje bij het stappen.

Is dit allemaal normaal en zal ik terug mijn oude niveau halen bij het voetballen? Ik weet dat het een lang proces is, dus dat ik mij misschien geen zorgen moet maken, maar ik zou graag uw eerlijke mening willen. Ik ben enorm gemotiveerd en zal er alles aan doen natuurlijk. Het liefst wil ik zo snel mogelijk terug voetballen.


Alvast bedankt!

Groetjes Pieter (19 jaar)

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#69
Hoi Pieter,

Grote operatie heb je gehad, maar het komt goed! Je gaat weer voetballen.
Het is nog heel normaal dat je knie dik wordt bij het belasten (stappen) dit kan ook nog wel even duren. Zeker door de combinatie van handelingen die bij jou zijn uitgevoerd.

Irritatie van de patellapees komt veel voor, dit komt helaas wel door overbelasting/ compensatie. Let goed op de juiste uitvoering van oefeningen, hier kun je namelijk ontzettend goed in compenseren. Waardoor uiteindelijk de patellapees gaat overbelasten

Wat heb je allemaal al in je revalidatie gedaan? Welke oefeningen en hoe zwaar? Misschien heb ik nog tips voor je.

Reken er maar wel op dat het minimaal 9, maar vermoedelijk 12 maanden gaat duren voordat je kan voetballen (wedstrijd niveau) eerder trainingen oppakken is vaak wel toegestaan. Maar voor duels blijft kritiek. De hamstring die nu als voorste kruisband werkt is langzamer. Een pees reageert langzamer dan een band. De hamstring die gebruikt is wordt wel weer een knieband, maar om dit volledig te laten gebeuren zijn we 24 maanden verder (natuurlijk herstel) na 12 maanden is dit voor ongeveer 95% al uitgevoerd.

De kruisband zorgt voor stabiliteit in onverwachte reacties, dan spant deze hard aan om de knie te stabiliseren en letsel te voorkomen. Een pees is dus trager, wat betekend dat bij onverwachte situaties (duels) de stabiliserende functie minder aanwezig is. Dus pak echt je tijd.

Succes!

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#70
Hoi ,

Bedankt voor het snelle antwoord. Mensen hebben mij al gezegd dat ik weer zou kunnen voetballen, maar soms vreesde ik dat ze de waarheid niet durfden zeggen.

Het klopt inderdaad dat ik soms moeite heb met correct uitvoeren van de oefeningen. Wanneer ik de oefening zou moeten voelen in de quadriceps van mijn slechte kant voel ik het soms vooral aan de quadriceps van mijn "goede knie". Wellicht omdat ik meer op die kant steun. Dit is echter ongewild, omdat ik zeker niet wil cheaten. Heeft u hier misschien tips voor?

Voorlopig doe ik 3x week 1u 30 oefeningen. Het gaat van fietsen tot squatten met een elastiek rond de knie, kuitoefeningen op de trap, oefeningen met een elastiek rond de slechte knie om de strekking te verbeteren. Vorige keer heb ik ook al reeds gewichten geduwd om de quadriceps te trainen (14 kg). Hierbij voelde ik die spier wel goed. Hopelijk ontwikkelt die snel want voorlopig is van die spier haast geen spoor te zien.

Jammer dat het zolang gaat duren, maar bedankt voor de eerlijkheid! Voorlopig ligt het seizoen toch stil dus mis ik niks. Een medebestuurder van de club zei dat ik normaal in februari terug zou kunnen beginnen, maar ik zou liefst natuurlijk geen druk voelen om snel terug te zijn en zo opnieuw een kruisband scheuren.

Heb je ook last tijdens het voetballen van het gebrek een stabilisatie voor die 24 maanden? Gebrek aan snelheid of explosiviteit? Schrik in duels?

Ik zal zeker niet terug beginnen voor ik groen licht krijg van de dokter. Ik weet hoelang dit proces duurt en wil dit absoluut geen 2e keer meemaken.

Bedankt voor uw hulp!

Pieter