Kruisband

#102
Goedemorgen,

Allereerst complimenten, dit is een leerzaam forum :)
Zit zelf nog thuis in afwachting voor een MRI , om daarna pas een echte diagnose te krijgen van wat er nu met mijn knie aan de hand is.
24 -01- 22 ongeval gehad tijdens skiën , waarbij in eerste instantie gezegd werd dat de kruisbanden opgerekt zouden zijn.
15- 02 -22 word bij de orthopeed in NL geconstateerd dat mijn kruisbanden "kapot" zijn... dan toch maar een MRI om het zeker te weten..
13-03- 22 staat MRI gepland
23- 03 -22 staat het bespreken van de MRI gepland

Ondertussen al 2x fysio gehad en ben halve dagen aan het werk , mag thuis zonder krukken lopen, maar daarbuiten moeten ze nog mee.
Merk dat ik stiekem toch mijn knie (te veel) belast.. maar heb er niet veel pijn / hinder van. Kan namelijk slecht stil zitten.

Ik word in april 34 jaar oud en mijn voornaamste sporten zijn baantjeszwemmen en mountainbiken, beide op recreatief/amateur niveau
Skiën hoort daar ook bij... maarja, heb er 20 jaar plezier van gehad.. als dit evt. niet meer zou kunnen dan kan ik daar mee leven.. (er is altijd nog après-ski )

Mijn vraag, is opereren in mijn geval echt nodig ?

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#103
Hoi,

Oei wat vervelend van je knie.
Een operatie van een voorste kruisband is lang niet altijd nodig. Zoals je zelf al aangeeft doe je sporten (op het skiën na) die niet heel veel van je kruisband vragen. En je kan prima sporten zonder kruisband, er zijn zelfs voetballers die zonder kruisband voetballen.

En rustig een piste af skiën kan ook zonder kruisband, of eventueel met extra brace ter berscherming (als je zou willen)

Of een VKB geopereerd wordt hangt af wat de patiënt wil en de mate van instabiliteit. Deze instabiliteit wordt eigenlijk pas goed bepaald na enkele maanden na het trauma. Voor jou zou het beste traject zijn: eerst paar maanden optrainen van de knie, daarna kijken of je nog klachten houdt van instabiliteit. Grote kans van niet en dan is een operatie niet nodig.

Als er veel instabiliteit is, is opereren raadzaam.

Elke keer als je "door je knie gaat" en je knie dik wordt, wordt het kraakbeen wat meer aangetast dan normaal. Het risico op problemen van je kraakbeen zijn wat groter als je geen voorste kruisband meer hebt. Problemen met kraakbeen ontstaan door het "door je knie gaan" en dik worden. En of dit gebeurd.... ??

Bespreek dit goed met je orthopeed.

Heb je hier voldoende aan?

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#104
Hoi!

Ik zit met een enorm stress gevoel. Eind januari ben ik geopereerd aan mijn VKB na een trauma met hockey. Hierbij is mijn meniscus gehecht en vkb gerepareerd met mijn quadriceps.
Ik zit bijna op week 6, en krijg mijn been amper gestrekt. Buigen gaat wel prima maar dit mag nog niet verder dan 90 graden. Dit frustreert enorm. Als ik hem laat uithangen, krijg ik hem nooit volledig ontspannen door de zeurende pijn. Ook de fysio krijgt hem, met een flinke pijn, maar met moeite naar beneden zodat m’n kuit de grond raakt.
Gebeurt dit vaker? En moet ik mij zorgen maken? Want ik vind het echt verschrikkelijk dat er voor mijn gevoel geen verbetering in komt. De fysio maakt zich zorgen en de arts vond mijn strekking 2 weken na de operatie al “redelijk zorgwekkend”
Ik zou zeggen dat ik nu, op een slechte dag zonder uithangen, nog zo’n 10-15 graden mis.
Ik hoor het graag.

Re: Kruisband

#109
A W schreef:
24 feb 2022, 08:48

23- 03 -22 staat het bespreken van de MRI gepland

Mijn vraag, is opereren in mijn geval echt nodig ?
Blijkt achteraf dat de kruisband (flink) is ingescheurd i.p.v. afgescheurd.
Dit verklaard dat ik na twee maanden eigenlijk alle mijn dagelijkse bezigheden weer kan uitvoeren.
Baantjes zwemmen gaat weer als van ouds, ook normaal fietsen zonder problemen.
De MTB laat ik nog even staan, maar de fysio verwacht dat ik die eind mei wel weer onder het stof vandaan mag halen :)

Mijn linker knie zal altijd een zwakke plek blijven, maar opereren maakt meer kapot dan het nu is.
Mocht ik over een aantal maanden/ jaar last krijgen dan is een reconstructie altijd nog een optie maar de chirurg zag de kans klein dat dit zou gebeuren.

Allen succes met revalidatie !

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#110
Hii,
Op 25-1-22 heb ik een vkb reconstructie (patella pees), ALL versterking en microfractures vanwege missend kraakbeen gehad. Tevens hebben ze een stukje van m'n mediale meniscus weggehaald.
Sinds een aantal weken heb ik met enige regelmaat dat als ik vanuit de strekking wil gaan buigen me iets onderaan m'n knieschijf drukt waardoor ik niet verder kan buigen. Dit is meestal rond het 45 graden punt. Met een beetje draaien en doen kan ik vervolgens wel verder en kom ik ook gewoon tot een graad of 120 ondertussen.
Als ik er doorheen wil buigen doet t echt mega zeer en lukt het me dus ook niet er doorheen te buigen. Waar kan dat aan liggen?
M'n knie is nog net niet helemaal vochtvrij en m'n knieschijf is nog een beetje stug, met name de boven onder beweging van de knieschijf is nog niet helemaal terug bij het oude. Zorg dat ervoor dat het blokkeert?