Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#132
Hey


Ik ben op 27 april 2023 geopereerd geweest aan mijn voorste kruisband + de binnen en buiten meniscus. Mijn revalidatie liep heel goed ik kan op het moment mijn been quasi volledig strekken en buigen gaat ook goed. Ik heb ook vanaf week 2 geen pijn gehad.

Na anderhalve maand heb ik wel bij het volledig strekken naar buiten (vooral bij het liggen op mijn rug) soms een dof en trekkend gevoel in mijn knie, het doet niet echt pijn maar het belemmert mij wel, het komt ook af en toe voor en niet altijd. Wanneer ik rechtstaande oefeningen doe heb ik er geen last van. Ik vraag mij af of het vaker voorkomt en of ik er mij zorgen om moet maken.


Met vriendelijke groeten

Yunus

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#134
Hoi, ik ben 6 juni geopeerd, dit is er gedaan:
OK indicatie --
VKB ruptuur en mediale meniscuslesie L
-- OK verrichting --
VKBR, hechten mediale meniscus en gemodificeerde Lemaireplastiek L
-- Postoperatief beleid --
Beleid na ontslag: Volgens protocol VKBR en meniscushechting, 1 wk fraxiparine.
Afspraken afdeling: Aanvullend onderzoek, X-co voor ontslag
Fysiotherapie, ja
Policontrole, volgens protocol

Ik vond het een beste zware operatie en had en heb nog steeds veel pijn. Gister lag ik buiten en er zat een beest op me teen waardoor ik uit reactie mijn been naar achter trok heel snel. Dit deed super veel pijn en nu heb ik meer pijn dan eerst. Kan het zijn dat ik nu iets kapot heb gemaakf? De zijkanten doen nu pijn, mijn bovenbeen en het stuk onder me knie.

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#135
@Stella

Hoi,

Als je na een operatie bang bent dat je iets hebt beschadigd of verkeerd gedaan, neem dan contact op met één van de behandelaars.
Dus de poli van het ziekenhuis, je huisarts of je fysiotherapeut.
Via een forum kan niemand kijken of voelen of er iets mis, jou fysiotherapeut of huisarts kan dat wel en op de poli kunnen ze zo nodig met je arts overleggen of je gezien zou moeten worden.

Groetjes Elise

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#136
Hoi Stella,

Ik begrijp je schrik, met deze beweging echt iets kapot maken is moeilijk. Vermoedelijk heb je je bovenbeenspier en kapsel van je knie even geïrriteerd. Dit doet pijn zeker zo kort na de operatie. En ja, het is ook zeker een heftige operatie! Dus pak je rust en herstel tijd, het komt goed. Maar de eerste weken is rust en bewegen wat mogelijk is het beste advies.

Wordt je al begeleid door een fysiotherapeut? Dat is wel verstandig, al is het maar om advies en je vragen te kunnen stellen. En hij/ zij het beloop in de gaten kan houden en dus ook bij problemen snel kan schakelen met jou en eventueel je arts.

succes

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#137
Beste,

Ik zit nu in week 6 na mijn voorste kruisband operatie. Tijdens mijn revalidatie is het mij in week 3 gelukt om mijn knie volledig te strekken en nu lukt het bijna als mijn fysio 10 minuten mobiliseert. Is dit normaal? Ik heb echt veel pijn tijdens het mobiliseren en het lukt mij zelf ook bijna niet.
Ik ben bang voor littekenweefsel in mijn knie en zie er echt tegen op om nog een keer geopereerd te worden. Wat zou ik hieraan kunnen doen? Hebben meerdere mensen dit ?

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#138
Hoi Anneloe,

Dit is herkenbaar voor veel mensen en therapeuten. Ik zal me daar nu nog geen zorgen om maken. Opnieuw opereren is zeker nog niet aan de orde. Als het goed is heb je binnenkort controle, vraag je orthopeed of hij er een verklaring voor heeft. Maar als het wel lukt met behulp van fysio, zit er niets "klem" dan kost het jou gewoon wat meer tijd helaas.

Succes met je revalidatie

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#139
Hallo,

Precies een week geleden heb ik een vkb reconstructie gehad en laterale meniscus gehecht. De eerste week is goed verlopen. Ik kan al bijna volledig strekken en bij de fysio tot 90 graden buigen. Met pijnstillers heb ik weinig pijn gehad. Op paracetamol na heb ik de zwaardere pijnstillers afgebouwd (oxycodon en naproxen). Helaas heb ik nu veel pijn in mijn gehele been, vooral mijn onderbeen. En dan met name s nachts waardoor ik slecht slaap. Ook als ik op sta na een tijdje zitten of juist ga zitten met mn been omhoog na een tijdje staan/lopen. Het is een hele scherpe pijn, ik denk zenuw pijn? Terwijl een groot deel van de huid van mn scheenbeen gevoelloos is. Herkent iemand dit? En wat kan ik doen om deze vervelende pijn te verminderen?

Groetjes,
Elisa
cron