Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

Hallo,

Ik ben 14 dagen geleden geopereerd aan mijn voorste kruisband alsook de vervanging van het anterolateraal ligament langs de buitenkant van de knie.

Na mijn operatie had ik een felle bloeding in mijn been waardoor mijn been heel erg gezwollen was en nu twee weken later krijg ik mijn brace nog niet aan omdat mijn knie nog steeds te gezwollen is.

Het probleem dat ik voel is in de beweging van mijn knie, strekken lukt heel goed maar ik boek maar geen vooruitgang in het plooien van mijn knie. De therapeute die aan huis komt zei dat ik meer moest doorbijten maar ik zit precies tegen een grens waar ik niet voorbij kan. Ik had gelezen dat je na twee weken aan 90 graden zou moeten raken maar dat lukt me dus niet en het betert ook niet genoeg naar mijn gevoel.

Is dit normaal dat ik mijn knie nog niet verder kan plooien en moet ik mezelf nu verder proberen duwen of moet ik eerder geduld hebben en komt dit goed?

Hoi Jogee,

Wat vervelend van de bloeding. Weten ze waardoor dit is gekomen?
Als de zwelling dusdanig is, kan een knie echt niet buigen. Dus hier doorheen bewegen heeft geen zin.

Maar wat is jou voorgesteld t.a.v. gebruik van een brace?

Er zit namelijk een heel groot verschil in tussen herstel van een anterolaterale ligamant als van een posterolateraal ligament. Hier in Nederland krijg je in principe bij voorste kruisband met anterolaterale ligament renconstructie geen brace. Wanneer het echter om de posterolaterale ligament gaat wel, en dit voor 3 maanden. Het herstel is compleet verschillend.

Dus je verhaal is voor mij enigzins tegenstrijdig, welk beleid er bij jou wordt toegepast. Maar in beide gevallen niet door de pijn heen. De zwelling laten afnemen is prioriteit. Als het door een bloeding komt, lijkt me dit het meest zinvolle om het bloed door een arts te laten verwijderen. Dit geeft veel verlichting, en vermoedelijk daardoor vergroting van de buiging.

Hopelijk heb je hier iets aan

Succes!

Dag iedereen,

Op 5 februari (inmiddels 2 weken geleden) heb ik een voorste kruisband reconstructie ondergaan aan mijn rechter knie. Dit is gebeurd middels de arthroscopische All Inside methode waarbij mijn Semitendinosus (hamstring) pees is gestript als donorpees. Ik ben er goed vanaf gekomen want ik heb enkel een lensvormige, partiële scheur in m'n mediale meniscus die geen herstel behoefte.

Vooralsnog verloopt mijn herstel goed.
Ik heb nog wel wat pijn aan de boorgaten (voornamelijk tibia), maar het vocht in m'n knie is voor het grootste deel geresorbeerd en ook de littekentjes genezen goed.
Op het moment gaan buigen en strekken zo:
Actieve extensie: 10° (gezonde knie: -5°)
Passieve extensie: -5° (-10°)
Actieve flexie: 100° (160°)
Passieve flexie: 110° (170°)

Zo op het oog zijn dit mooie uitslagen, maar toch heb ik sinds 3 dagen een probleem...
Op het moment dat ik actief probeer mijn been te strekken (naar 0° te bewegen), "knakt" mijn knie naar achteren (tot -5°) en daarna meteen weer terug naar een gebogen stand. Deze beweging kost me niet alleen erg veel spierkracht – het gebeurt ook enkel bij een actieve beweging – maar het gaat ook gepaard met een pijnscheut en de nodige angst.
Tevens ervaar ik het gevoel ook de andere kant uit. Als ik mijn been een lange tijd gestrekt heb doorhangen (-5°) en hem actief wil buigen, schiet hij door een klik heen en ook dat voelt ongemakkelijk.

Ik kan de klachten niet goed duiden, maar ik denk zelf dat de nieuwe pees wellicht te lang is...? Je hoort veelal dat mensen met een nieuwe VKB namelijk überhaupt niet meer kunnen overstekken (tot -5° of -10°) en rond de 0° blijven hangen.
Zijn er mensen die deze klachten ook ervaren? Of zijn er mensen die weten wat dit is en voornamelijk of ik er wat mee moet / kan?

Ik hoor het graag!
Alvast bedankt :)
Groetjes Daphne

Hoi Daphne,

Heel begrijpelijk je ongerustheid. Maar gelukkig zijn er meer knieën die na een operatie kunnen overstrekken ;)

Grote kans dat de knik komt door de beweging van je knieschijf. Wat ik zal adviseren is om dit even bij jou fysiotherapeut na te vragen, dit is vaak goed te zien of te voelen. Door het herstel zien we dit wel vaker tijdens het herstel, dus maak je niet meteen teveel zorgen. Vaak is dit maar een fase, doordat je kniegewricht opnieuw moet leren bewegen.

Succes met je revalidatie!