Knie

#1
17 Weken geleden heb ik een voorste kruisband reconstructie ondergaan en het ging eigenlijk allemaal erg goed, totdat ik zondag ochtend na een sprong verkeerd terecht ben gekomen en last kreeg van mijn knie. Ik kon er vrijwel gelijk opstaan en enigsinds strompelend terug naar huis. Knie werd loop van de dag dik en vooral aan de bovenkant van de knieschijf, zegmaar bij het bovenbeen zit veel vocht. Lopen gaat op dit moment niet omdat ik mijn been niet volledig kan strekken en buigen in loopstand, maar er op steunen gaat wel. Dat doet eigenlijk helemaal geen pijn. Ik studeer de 2/3 maanden nog in Litouwen dus het is voor mij moeilijk om even op en neer te gaan naar Nederland naar mijn orthopeed of fysio. Ik snap dat als de zwelling weg is er conclusies getrokken kunnen worden over de toestand van de knie? Maar hoe zou ik bijvoorbeeld zelf kunnen checken wat er aan de hand is? Ik hoop namelijk echt niet dat na mijn harde werk de eerste 4 maanden de kruisband weer is afgescheurd. Ik zou graag advies willen.

Groetjes Mika,

Re: Knie

#2
Beste Mika,

Ai heel vervelend dat je zo'n reactie krijgt. Je geeft aan dat je verkeerd terecht bent gekomen, kun je vertellen wat dat is? Ben je door je knie gegaan, is je knie verdraaid, of was je knie te gestrekt?

Als je dit weet kan ik je misschien meer duidelijkheid geven of je kruisband het probleem is. Maar bij 17 weken moet deze in ieder geval goed vast zitten. Een reactie na een sprong kan ook komen dat de knie zelf wat overbelast is zonder dat de kruisband beschadigd is. vocht boven de knie is niet heel typerend voor kruisband problematiek. Was alleen je kruisband gescheurd of was er ook ander letsel in je knie?

Zelf checken wordt lastig, je kan altijd fysio in litouwen vragen om te kijken, maar als je wilt aangeven hoe je door je knie gegaan bent kan ik je misschien verder helpen.

Succes!

Re: Knie

#3
Dankje voor je reactie.

Ik sprong van een soort afstapje af en voelde een soort pijnflits in mijn knie. Ik zakte er niet door heen maar de klap was denk ik te heftig voor mijn knie. Het was meer schrik denk ik dan pijn, maar er ging een soort flits door mij knie heen. Ik kon strompelend terug naar huis, maar echt lopen lukte niet meer. Het is nu nog steeds dik, dus ik kan er nog niet op lopen, maar pijn heb ik eigenlijk helemaal niet. Zodra ik mijn been strek voel ik druk aan de zijkanten en bovenkant van mijn knie.
Ik kwam met 2 benen terecht op de grond en mijn vrienden die stonden te kijken vonden dat ik ook normaal lande en op eens een schreeuw gaf van pijn.

Alleen de kruisband was gescheurd. Ik had wel wat kneuzingen van binnen, op het moment dat het gebeurde (bij voetbal) , maar voor de rest waren mijn banden en mijn meniscus nog heel. Ik heb het gevoel dat het een kneuzing is of mij kniebanden zijn verrekt. Maar ik ben helaas geen special op dit gebied.

Ik zou eventueel naar het een dokter kunnen hier, maar dat is wel weer een heel gedoe, heb ik al weer door. Maar als het niet anders moet, dan zij het zo.

Ik wacht even op uw reactie.

Groetjes Mika,

Re: Knie

#4
Beste Mika,

Als de knie tijdens de landing geen rare buiging/ verdraaiing of overstrekking heeft gemaakt is de kans dat de kruisband scheurt heeel klein. Gezien het feit dat je kneuzing in je gewricht had, vermoed ik dat dit eerder op speelt met een lood rechte klap op de knie.

Probeer op een hometrainer wat te fietsen, dit zorgt ervoor dat het vocht zo snel mogelijk uit de knie gaat en je knie weer wat functioneler wordt. En probeer zo snel mogelijk de volledige strekking weer in je knie te krijgen.

Succes!