kinesiotape knie

#1
Dag,

Ik heb al geruime tijd klachten aan mijn knie. Op een MRI scan hebben ze niks kunnen ontdekken. Nu behandelt/taped mijn fysiotherapeut mij de laatste weken met kinesiotape van http://www.vedatape.nl Nu heb ik mijn twijfels bij de werking hiervan. Is het bewezen dat kinesiotape kan helpen bij knieklachten of zorgt dit meer voor een placebo effect?

Gr. Eddy

Re: kinesiotape knie

#2
Beste Eddy,

Afgelopen dagen aanwezig geweest op het sportmedisch jaarcongres en hier ook over gesproken want deze vraag hebben veel fysiotherapeuten. Maar er is geen wetenschappelijke onderbouwing hiervoor. De onderzoeken die een positief resultaat laten zien worden veelal gefinancieerd door de tape fabrikanten zelf. Dit over de wetenschappelijke theoretische verklaring. De vraag of ik er zelf mee werk, ja. Bij sommige aandoeningen werkt het wel, of in ieder geval de patiënt ervaart veel minder pijnklachten. Placebo of niet als de patiënt minder pijn ervaart is het doel denk ik van de tape bereikt. Daarnaast ben ik wel van mening dat tape nooit een opzichzelf staande behandeling kan zijn, alleen ondersteunend aan de behandeling. En mijn advies naar patiënten is dat als de tape geen verlichting geeft de eerste week er ook niet verder getaped wordt, dan werkt het dus niet bij desbetreffende patiënt.

Maar dit is mijn mening met de wetenschappelijke kennis die ik op het dit moment heb. Daarnaast kun je de vraag beter aan jezelf stellen heb ik door de tape minder klachten, dan mooi blijven tapen (wel tijdelijk, nooit afhankelijk worden van tape) als je vindt dat het niks doet bespreek dit met je fysiotherapeut.

Maar wat zijn je knieklachten? Wat is de uitslag van de MRI geweest?

Succes