Osgood Schlatter

#1
Onze zoon van bijna 14 jaar heeft 4 maanden geleden knieklachten gekregen. Relatieve rust en fysio heeft weinig verbetering gegeven. De orthopeed gaf aan dat het Osgood Schlatter is en dat het nog wel een half tot soms een jaar kan duren voor het over is. Een optie is om 6 weken zijn been in het gips te zetten voor volledige rust. Is dit een goede optie? Wat zijn de voor- en nadelen hiervan? Hoeveel tijd win je hiermee en hoe lang is de revalidatie?
Ik hoor het graag,

Re: Osgood Schlatter

#2
Beste,

Bij de ziekte van Osgood-Schlatter is er in de basis sprake een ongecontroleerde groei van het botpunt op de scheenbeen(groeischijf) waar de kniepees op aanhecht, is dit inderdaad een 'kwestie van tijd', alvorens de knie weer pijnvrij is met en zonder inspanning. Meer informatie over de aandoening en verschijnselen is hier te vinden: https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... -schlatter
Vanuit praktijkervaring moet ik zeggen dat het niet direct aan te raden is om het been in het gips te zetten, dit blijft vaak als laatste optie over al is Iedere situatie uiteraard anders. Het belangrijkste voordeel is uiteraard dat het botpunt waar de irritatie zit en de kniepees in ieder geval 6 weken volledige rust krijgen. Hier staat tegenover dat er met een periode van immobilisatie (bv. gips) bepaalde spiergroepen wel afnemen in omvang en functie. Dat zal in dat geval wel mee moeten worden genomen in de revalidatie. Samenvattend betwijfel ik in hoeverre hiermee tijd gewonnen word, de duur van de totale revalidatie is moeilijk in kaart te brengen. Dit hangt voornamelijk af van hoe lang de groeischijven doorgroeien. Het is misschien al wel geprobeerd, maar dwars tapen van de kniepees kan bij deze klachten nog wel eens verlichting geven.

Met vriendelijke groet