BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan UIT

Voorafgaande berichten

Bevestigingscode:

Om geautomatiseerde registraties te voorkomen, vragen wij je om onderstaande uitdaging op te lossen.


Re: CAM Impingment

Beste fysio

Klopt de uitvoering van de oefeningen is het belangrijkste, wellicht zal ik niet elke oefening even goed uitvoeren. met bruggetjes maken probeer ik er nu wel op te letten dat dit niet teveel vanuit de hamstrings komt maar ik ben ook niet al te soepel en heb een zeer stijve houding met name in de rug heb ik ook een tussenwervelprobleem .l5/s1 .een lekke tussenwervelschijf als gevolg van een oude fitness blessure. de fysio vond in mijn rechterkant onderrug heel veel spierspanning en kreeg dit ook niet weg.

verder merk ik eigenlijk dat met alle heupoefeningen die ik doe .zodra de boel opgewarmd is dan gaat de pijn voor het grootste deel weg als er pijn ervoor was. maar daarna komt het 2 keer zo hard weer terug in rust. ook al is er geen pijn vooraf dan komt er wel pijn..

vooral bij sommige heupoefeningen die meer belastend zijn voor de heupspieren maar ook bij oefeningen in liggende positie en dat vind ik zo opmerkelijk, zoals gisteren weer het geval was. vergaan van de pijn na het oefenen. ik heb zeker cam. maar dat heb ik ook in de rechterheup en daar voel ik niks met mijn oefeningen en ook daarna niet . ik ben veel youtube filmpjes aan het kijken. bij cam problemen voel je het voornamelijk bij echt heel diep doorzakken heb ik daaruit begrepen. niet bij 90 graden of minder. ik voel het al bij heel ondiep doorzakken of niet eens bij doorzakken maar gewoon al bij een stap zetten in rechte houding .bij de monsterwalks die ik maak zit ik ook niet eens diep maar ik kan deze oefening niet zonder pijn uitvoeren. ik vraag mij af waarom dit dan al zoveel pijn kan geven?

lijkt dan misschien meer op heup flexor pijn in de heupspieren zelf dan dat de cam bobbel de kom raakt?? als ik vooraf vorige maand had geweten dat een kwartiertje hardlopen al zoveel problemen kan uitlokken ha dik dit niet gedaan maar in heb afgelopen zomer ook heel actief gewandeld dus grote kans dat het later toch wel problemen had gegeven . nu een maand later zijn de klachten alleen maar erger geworden wat altijd hetzelfde klachten patroon is .

ik voel het de laatste dagen ook trekken in de knie door naar de voet en heb vaak spierspasmen in buitenkant dijbeenspieren bij druk erop ook al buig ik niet eens de heup door. deze klachten zijn elk jaar precies dezelfde klachten en worden eerst ook alleen maar erger als je de heup blijft belasten door al gewoon te bewegen zoals fietsen en een stukje wandelen . zelfs al in de supermarkt om boodschappen te doen. soms bij 2 stappen al last. vorig jaar schoot het tijdens een wandeling van 30 minuten al pijn in de bil en een paar dagen ervoor ook tijdens het wandelen begon het met pijn en stijfheid in het onderbeen toen ik nog maar een kwartiertje liep. met doorlopen ging dit weer over maar met als gevolg dus dagen later de onverklaarbare bilpijn onder het wandelen en toen was ik gelijk klaar. de klachten patroon die erna volgde was hetzelfde al nu . alleen dit keer heb ik geen pijn in de bil .

ook opmerkelijk dat deze klachten altijd ontstaan uit periodes nadat er veel actief gewandeld is en na verloop van maanden met veel rust weer overgaat en er dan periodes komen waarin het over is en ik bij dezelfde heup bewegingen in die periodes totaal geen last ervaar. op rontgen foto's is elk jaar ook verder niks te zien, en de mri van 3 jaar terug liet ook geen schades zien. dus daaruit concludeer ik dat de cam bobbel dan niet de kom raakt en de last veroorzaakt maar dit eerder met de heup spieren zelf te maken heeft. zoals u aangeeft de spieren moeten zich aanpassen vanwege het afwijkende gewricht , vandaar mogelijk ook dat dit nu met heupoefeningen meer pijn uitlokt omdat er mogelijk toch ergens spier of pees letsel is ontstaan door overbelasting . ik vraag mij wel af of mijn stijve rug /houding en zwakke rechterknie waar ik het eerder ook over heb gehad hierin ook een rol spelen in snellere overbelasting van mijn linkerheup? wellicht daardoor sneller overbelast raken, alleen tien jaar geleden hier nog geen last van. maar moet wel opmerken dat deze klachten aan de linkerheup wel zijn ontstaan nadat ik problemen kreeg met mijn rechterknie. mijn rechterknie stond 4 jaar geleden eens vast vanwege een stukje kraakbeen wat wat losgeraakt uit de knieschijf. ik kon toen amper staan op mijn rechterbeen en leunde veel op links. het linkerbeen begon vermoeid aan te voelen en toen kreeg ik kort daarna de heup/beenklachten .sindsdien heb ik deze klachten dus elk jaar terug. opmerkelijk altijd na de zomer waarin er actief gewandeld is. en dan nog iets vreemds. trap op voel ik helemaal niets. trap af geeft pijn en trekt in de knie. hoe komt dat eigenlijk?

Re: CAM Impingment

Hoi,

Het lichaam is gelukkig zo goed in elkaar gezet dat het lichaam zoekt naar mogelijke aanpassingen van afwijkingen in gewrichten. Dit kan soms leiden tot andere spierproblemen, maar vaak komt dit door niet juist bewegen van de spieren. Alle spieren rondom jou heup moeten anders samen werken, omdat jou heupgewricht een heel klein beetje een andere vorm heeft. Als deze balans verstoord is ontstaan klachten zoals piriformis of trochanter major problematiek etc.

Maar zoals gezegd wat de "aandoening" ook is, de balans tussen de spieren moet goed zijn, met een goed fundering. En of dit gaat om CAM problematiek of piriformis of slijtage of wat dan ook. Dit is de basis van alle aandoeningen. Het is alleen zoeken wat voor jou de fundering is.

Er zijn genoeg bilspier oefeningen (bruggetje is echt een van de betere) alleen als je ze verkeerd uitvoert gaan de hamstring het overnemen en krijg je hier problemen. Dus ik kan je oefeningen geven, en op you tube zoek maar naar biloefening dan vind je er genoeg. Maar de uitvoering is hierin essentieel. En dat kan ik niet controleren.

Dus weer de conclusie dat je hierbij echt hulp nodig hebt om de oefeningen jou goed aan te leren. En dit kan met 1 sessie al voldoende zijn.

Re: CAM Impingment

Fysiotherapeute schreef:
11 sep 2021, 14:42
Hoi hoi,

Waarschijnlijk is een uur wandelen en oefeningen toch teveel. En ligt het niet alleen aan de oefeningen.

Wat ik zal adviseren vanuit digitale communicatie is stop met bruggetje maken, stop met zijwaarts been heffen, stop met romanian deadlift. Doe alleen de clamshell en eventueel de monster walk.

Dat je vooral je hamstring voelt komt omdat je vermoedelijk je hamstring veel meer doet dan je bilspieren. Zowel je hamstring als je billen zorgen voor heupstrekking. Als je billen niet goed werken (wat ik verdenk bij jou) dan gaat je hamstring harder werken, vooral bij bruggetje, romanian deadlift en ook bij been zijwaarts heffen.

Kijk eens wat dit doet voor jou.

Beste Fysio,

Dat ik verkeerd bezig ben is wel duidelijk. het is echt uitzoeken wat wel en niet kan. helaas is dat nu uitgedraaid op pijn in rust wat sinds 4 dagen al niet meer over lijkt te gaan ,voornamelijk pijn bij het zitten . had inderdaad ook telkens spierpijn in de hamstrings richting de knieen en ook na een uur wandelen nog eens heupen trainen was dan voor mijn linkerheup toch teveel geweest.

alleen de rechterheup waar ik ook cam in heb die kan dat wel makkelijk af. ook daar had ik wel spierpijn in de hamstrings maar daarbij totaal geen last van de heup zelf. ik heb zelfs bruggetjes op 1 been gemaakt en dan met het andere been de lucht in. dus eerst been de lucht in ,dan brug maken met andere been. brug laten zakken en dan het been pas weer laten zakken. toen ik met enkel rechts een brug maakte terwijl linkerbeen omhoog was schoot het er links het bekken in. vanaf dan is onder meer de pijn in rust gekomen. en deze oefening doe ik dus ook niet meer. op zich is het wel vrij lastig als je met je rechterbeen alles wel kan doen en links zo beperkt is.

met de oefening monsterwalks voelde ik de pijn een tijd geleden ook al in de linkerheup .dus die heb ik de laatste keer ook al niet meer gedaan. romanian deadlift deed ik eerst altijd op 1 been. misschien was dit verstandiger geweest om deze oefening op beide benen tegelijk te doen .de laatste keer deed ik dit en voelde mijn knieen daarbij niet kwam ik achter. heef tu misschien nog andere alternatieven ipv monsterwalks voor de bilspier waarbij je de knieen niet of zo mijn mogelijk belast??

en mijn volgende vraag is of het mogelijk is als je een afwijkend heupgewricht hebt daar andere problemen uit kunnen ontstaan bv problemen met de spieren. een piriformis of trochanter major etc . ik verdenk nu toch mijn knie zelf niet. als ik voorover zit en mijn been gebogen hef ,dus helemaal niks met de knie doe maar enkel de bovenbeen spieren aanspan om die op te heffen voel ik nu pijn in de knie trekken vanuit de heup door de spieren maar ook door naar de voet. het lijkt dat het heup gewricht reageert op spierspanning door middel van de spieren zelf pijn signaal afgeeft. en ook al heb ik de dag ervoor niet gewandeld of oefeningen gedaan. als ik opsta uit bed dan voelt mijn voet stijf aan. ik heb ook een hele pijnlijke plek net onder de bil beetje zijkant/achterkant dijbeen. maar verder is er niks aan te zien. en heb soms spier verkrampingen bij het opstaan uit een stoel aan de voorkant van de heup. deze verkrampingen op dezelfde plaats net onder de voorkant van de heup in de spier voel ik soms ook als ik kracht zet vanuit mijn voet, heel apart eigenlijk. wat ook opmerkelijk is dat deze klachten patronen hoe ik ze omschrijf wel hetzelfde zijn als de jaren voorheen in de periodes toen ik last ervan had. en toen trainde ik nog geen heup spieren. deze klachten ontstonden dan altijd alleen uit het wandelen. maar nu hoop ik met oefeningen toch verbetering te krijgen anders zullen er toch andere wegen gezocht moeten worden voor dit steeds terug kerend probleem wat meestal wel tot een half jaar aanhoud voor het weer beter gaat,

Re: CAM Impingment

Hoi hoi,

Waarschijnlijk is een uur wandelen en oefeningen toch teveel. En ligt het niet alleen aan de oefeningen.

Wat ik zal adviseren vanuit digitale communicatie is stop met bruggetje maken, stop met zijwaarts been heffen, stop met romanian deadlift. Doe alleen de clamshell en eventueel de monster walk.

Dat je vooral je hamstring voelt komt omdat je vermoedelijk je hamstring veel meer doet dan je bilspieren. Zowel je hamstring als je billen zorgen voor heupstrekking. Als je billen niet goed werken (wat ik verdenk bij jou) dan gaat je hamstring harder werken, vooral bij bruggetje, romanian deadlift en ook bij been zijwaarts heffen.

Kijk eens wat dit doet voor jou.

Re: CAM Impingment

Beste Fysio

Ik wilde toch nog even terug komen op de pijn in mijn linker voet waar ik het steeds over heb. ik ben er niet echt van overtuigd dat dit vanuit mijn rug komt.

gisterenavond ben ik weer gaan wandelen en na een half uurtje kreeg ik dus weer last in de voet en ook zijkant dijbeen. ik kon eigenlijk niet verder wandelen dus ben even gaan zitten op een bankje en heb mijn been goed gerekt. na 10 minuten rust en veel oprekken ben ik weer terug gegaan , ik merkte al gauw dat mijn voet niet meer zeer deed en kon nu zelfs langer door wandelen zonder last daarin te krijgen na het rekken van mijn been. het lijkt er dus op dat het probleem ergens in het been zelf zit . wel is ook vreemd dat ik al een hele week pijnlijke spieren heb net boven de achterkant knieholte en dit niet weggaat. in begin dacht ik aan spierpijn maar daar duurt het te lang voor en het voelt toch ook anders. vanochtend werd ik wakker en had ook felle steken in mijn onderbeen. de knie was zelfs ook wat stijf. zouden de voetklachten dan misschien eerder uit de knie kunnen komen ipv de rug?

met heupoefeningen waarbij de knie word belast met doorzakken merkte ik ook al een soort hele luide knakken op . en op de fitness een paar weken geleden met legextensions knakte mijn knie ook heel veel. dit geeft op het moment geen pijn maar misschien erna wel?

ik denk ook even terug aan die dag na de legextesions dat mijn knie zo knakte ik ineens niet goed meer kon lopen omdat toen steeds pijn in de beenspieren schoot. ik had die dag ervoor ook gecrosstraint en dacht toen dat het daar mee te maken had ivm met mijn heup maar ik vermoed nu toch eerder met de legextensions op mijn knie en dat dit niet op de heup van toepassing was. ik heb wel een binnenste meniscusscheur in beide knieen . rechts dan ook nog de knieschijfslijtage maar dit gaat dus nu over mijn linkerknie .ik vind ook dat die ook meer knakt in rust als anders sinds ik heup oefeningen doe. en ik snap niet waarom die pijnlijke spieren aan de hamstrings net boven de knie maar niet minder worden.. mogelijk ligt het hele probleem toch ingewikkelder?

Re: CAM Impingment

Tevens weer erg opmerkelijk met de heupklacht dat ik nu weer pijn in mijn voet heb en deze stijf aanvoelt. als ik mijn voet en tenen beweeg voel ik pijn en stijfheid ,en ervaar pijn in voorkant heup bekken wat naar mijn buik trekt. de pijn lijkt dus ook naar de voet te trekken. en heb pijn in de bil met zitten en een branderig gevoel alsof er een schaafwond zit in het onderbeen die met tintelingen in de voet trekken met het zitten op een stoel . alles lijkt nu zo gevoelig zelfs mijn scheenbeenbot.

Re: CAM Impingment

Beste fysio,

Het is inderdaad heel wisselend. met en na oefeningen ook vooral. de laatste dagen ging het over het algemeen best goed. kan dit misschien ook door het betere weer komen.... mijn orthopeed zei eens dat weersverandering ook op gewrichten kunnen werken..

ik wandel dus alweer elke dag bijna een uur lang. ja echt heerlijk en genieten en dat zonder pijn tijdens en erna.

gisteren ging het zelfs zo goed dat ik dacht na de wandeling dan doe ik thuis nog even mijn heup oefeningen want dit was al van vorige week geleden toen ik nog wel meer last had maar wist niet van wat het kwam. inmiddels begin ik daarin de heup oefeningen te verdenken,

ik begon met een paar setjes bruggetjes, daarna zijwaards beenheffen, toen clamshell , en daarna paas setjes monsterwalks .deze voelde ik al wel een beetje. toen nog Romanian deadlift .voorover op 1 been met het andere been naar achteren . deze ging beter en voelde ik niet. was in een half uur klaar met alles, maar kort daarna begon ik het toch sterk te voelen en toen ik iets uit de koelkast wilde pakken stond ik wat doorgebogen zoals een beetje in squat houding maar er scheef voor en draaide met mijn bovenlijf richting de koelkast om er iets uit te pakken en toen schoot er erge pijn in mijn heup met de draaibeweging. normaal zou ik hier geen last van hebben maar omdat ik al iets voelde gaat dat altijd zo. het is gewoon ook erg moeilijk om dat te vermijden want dit ging heel onbewust. je bent dan nog met andere dingen bezig en iets pakken ging tussendoor, dus dan denk je niet overal bij na.

nu de andere dag zit ik dus weer terug met pijn in die heup terwijl ik daar de laatste dagen totaal geen last meer van had. en lijkt het nu weer terug bij af terwijl het zonder heupoefeningen net de goede kant op ging . ik ben er wel na gisteren meer van overtuigd dat de heup oefeningen aan de pijn van het pakken uit de koelkast aan bijgedragen hebben .want ik merk toch telkens dat na heup oefeningen het gewricht veel gevoeliger word. de spieren wel sterker want dat voelt vandaag allemaal weer wat strakker en getrainder aan. ik heb ook geen onbalans,

maar ik vraag mij af of dit wel zo hoort??? of dit normaal is.. ik dacht juist dat je heupspieren trainen het gewricht verlichting moeten geven en geen pijn. ik snap dit stukje totaal niet dat mijn spieren sterker aanvoelen maar het gewricht juist gevoeliger word. ik voer de oefeningen bij mijn weten goed uit, bij bv monsterwalks sta ik toch niet zo heel diep en maak ik de beweging puur vanuit de heupen, daar let ik speciaal op maar is het wel verstandig om met heup oefeningen door te gaan. kan dit toch geen kwaad voor die heup .ik wil er natuurlijk graag alles voor doen om mijn heupen in topconditie te houden maar ik weet echter niet of ik nu wel op de goede weg zit.

Re: CAM Impingment

Het klinkt dat de oefeningen (lunge/ squat) jou zeker goed doen en de andere oefeningen ook. Over all gaat het beter, met af en toe en terug val en dat zal je blijven houden als je gaat opbouwen.

Kraken van de knieën zonder pijn kan helemaal geen kwaad, behalve dat het een hele vreemde sensatie is. Artrose/ slijtage ontstaat juist op plekken waar te weinig bewogen wordt of minder belasting wordt gegeven. Dus zowel legpress als squat zijn goede oefeningen. Als de knie na het squaten problemen geeft kun je beginnen met 45-50 graden diep squaten. Hiermee ontzie je de knie. oke je komt hiermee ook niet in de diepe heupbuigingen, maar we moeten beginnen met het rustig opbouwen. Maar alleen als de knie na het diep squaten problemen geeft, geeft de knie geen problemen is tot 90 graden squaten gewoon toegestaan.

We moeten een balans vinden wat voor jou werkt, zowel voor je knie als je heup. De clamshell zal zeker ook eraan bijdragen dat het beter gaat.

Eigenlijk heel positief dus :)

Re: CAM Impingment

Hoi Tigo,

Helaas ken ik geen collega in Terneuzen. Zoeken naar sportfysiotherapeut kan helpen.

Herstel gaat altijd in golf bewegingen. Er zijn twee dingen die jou het beste gaan helpen
- 1 op 1 begeleiding van een goede sportfysiotherapeut
- en minder ermee bezig zijn, hoe moeilijk dat ook is. Accepteer dat het wisselend is en probeer niet overal een verklaring voor te geven. Het lichaam is geen apparaat. Alles speelt mee, en stress is een heel gevaarlijke voor heel veel dingen.

Jij hebt een klacht/ probleem. Maar je bent het niet. Probeer de klacht/ problemen niet de overhand te laten krijgen op je leven. De problemen zitten niet "tussen je oren" zoals ze zo mooi kunnen zeggen. Maar hoe je met de klacht om gaat komt wel een groot deel vanuit je mentale aspect. Zeker pijn heeft een groot mentaal aspect. En niet is echt ook heel wetenschappelijk bewezen door hersenonderzoeken.

Voor oefeningen kan ik ze moeilijk via dit forum zeggen. Omdat je zoals je zelf al aangeeft dit eigenlijk 1 op 1 moet gebeuren. Welke oefeningen goed zijn voor een ander hoeft niet voor jou te zijn. Daarvoor moet ik echt zien hoe je de oefeningen uitvoert. Het gaat vaak om de uitvoering en niet om welke oefening.

Ik wil je heel graag helpen, maar ik denk niet dat het via deze weg gaat lukken dat je echt persoonlijke begeleiding nodig hebt. Voor vragen kun je wel altijd hier terecht

Re: CAM Impingment

Fysiotherapeute schreef:
29 aug 2021, 19:13
Hoi Tigo,

Pijn tijdens zitten tot aan je voet is heel kenmerkend voor problemen in je rug. Dus je zal zeker een combinatie hebben.
Fijn dat crosstrainen wel goed gaat.

Hoe gaat de squat? En de lunge?



Het principe use it or lose it, is wel heel duidelijk aanwezig. Je geeft aan grote heupbuigingen wat te vermijden. Doe dit niet teveel. Als je heupen nu pijnvrij bijvoorbeeld 100 graden kunnen buigen, kunnen is op termijn nog maar 90, en dan 80 etc. buigen. Het lichaam krijgt vooral problemen in gebieden waar te weinig bewogen wordt. Maar ben wel realistisch in de pijn, ga er niet doorheen, maar bewust langzaam de grenzen oprekken moet zeker nog haalbaar zijn.


Waar woon je, misschien kan ik je verder helpen aan een collega die je kan begeleiden.

Lunges heb ik nog niet gedaan, maar squat afgelopen dinsdag wel en dat heb ik geweten ook. op het moment van doen voelde ik niets. ik had alleen al wat last van mijn heup voordat ik aan de oefeningen begon maar dit ging met oefeningen doen weer volledig weg.

mijn rechterknie kraakte wel heel erg bij het squatten vanwege de knieschijfslijtage .wel kraken zonder pijn op het moment. helaas kreeg ik hier dus achteraf pas wel veel pijn van. ik kreeg de volgende dag ook meer pijn aan mijn linkerheup .voordat ik begon met squatten heb ik eerst bruggetjes en clamshell oefeningen gedaan en been heffen en monsterwalk enz. ook romanian deadlift . daarbij was de pijn die ik voor de oefeningen had al volledig weg. duidelijk is dat opgewarmd de pijn volledig doet verdwijnen voor een hele tijd. maar ik kreeg ook veel spierpijn de andere dag in de achterkant bovenbenen. wel merkte ik op dat heupbuigingen na het squatten de laatste dagen minder problemen geven. ik heb gisteren ook al 20 minuten gewandeld zonder erna last te krijgen. vandaag ben ik weer volledig pijnvrij en bij lopen schiet het er niet zo meer in. misschien lijkt squatten achteraf toch een goede oefening voor mijn linker heup maar niet voor mijn rechterknie ben ik bang. zo'n krakende knieschijf sensatie lijkt mij niet goed? wat kan ik daar tegen doen?? valt dit misschien op te lossen met hyaluronzuur.. voor de rest is mijn knie niet stijf en bij legextensions heb ik er geen last van. alleen bij legpressen weer well
cron