BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan UIT

Voorafgaande berichten

Bevestigingscode:

Om geautomatiseerde registraties te voorkomen, vragen wij je om onderstaande uitdaging op te lossen.


Re: Tips tav revalidatie

Hoi,

ah, nou begrijp ik het helemaal.

Logische stap dan om steunzolen te nemen.
Ja opbouw schema is prima, op geleide van pijn mag je gewoon belasten als je uit je gips bent. Dan kun je ook rustig beginnen met oefeningen voor de voetspieren weer sterker te maken. Maar ik zal ook de eerste weken de krukken gaan afbouwen i.p.v. in een keer weer volledig belasten.

blokkades, zijn gewrichten die niet meer goed bewegen. Dit kan komen door pijn, verkeerd bewegen en gips. Bekendste voorbeeld hiervan, is wanneer je elleboog gebogen in het gips gezet is. Deze na 6 weken niet direct kan strekken. Je voet heeft zoveel botjes en dus ook gewrichten en je hebt al zolang klachten. Dan kan het heel goed zijn dat de gewrichten niet goed samen bewegen. Dit komt niet ten goede van de voetafwikkeling. Als je geen goede voetafwikkeling hebt kan spieren extra hun best doen, om toch een zo goed mogelijke voetafwikkeling te krijgen. Met een eventuele overbelasting als gevolg. Vandaar dat ik dit zal adviseren in jou geval.

Succes

Re: Tips tav revalidatie

Fysiotherapeute schreef:
07 okt 2019, 09:20
Beste Natjoe,

Ik begrijp je zorgen. Maar even voor het verhaal compleet te maken en jou beter te kunnen adviseren.
Heeft het ene met het andere te maken? De os tibiale externum zit er vermoedelijk al jaren. Waar je voorheen nooit klachten van gehad hebt. Waarom nu wel?
Wat heeft de enkelverzwikking volgens jou/ therapeuten/ specialisten hiermee te maken?
Botoedem kan komen doordat de verzwikking ervoor gezorgd heeft dat de os tibiale een kneuzing heeft veroorzaakt. (dan is meteen de enkelverzwikking met het probleem os tibiale gekoppeld) --> Dan is dit na rust genezen en als je niet meer verzwikt, moet dit ook geen klachten geven.

De tendinits van welke pezen? Komt dit door overbelasting om een jaar lang pijn te vermijden? --> grote kans dat dit dan ook volledig weg is na een echte rust periode.
Maar hoe komt de fascitis plantaris? Ook door verkeerd afwikkelen? Of pijn vermijdend lopen?

Heb je nu loopgips? Of volledig 6 weken rust? Wat is jou leeftijd? En verdere gezondheidstoestand? Rook je, heb je suikerziekte? Deze twee punten verminderen het herstel.

Waarom krijg je steunzolen?

Al jou problemen op dit moment zijn overbelasting problemen. Als al het weefsel hersteld is (wat vermoedelijk wel is na 6 weken) Kun je rustig beginnen met opbouwen. Dit kan vrij snel, inderdaad binnen geleide van pijn. En ik zal zeker adviseren de mobiliteit te herstellen (of zelf of door een fysio) Als er blokkades in de voet/ enkel zit, moet dit door een fysio hersteld worden. Anders ga je direct weer anders lopen en overbelasting creëren.
Bedankt voor je vlotte response! De casus was even in een notendop, hierbij de volledige versie:

Eind oktober vorig door mn enkel gegaan tijdens voetbaltraining (enkel naar buiten). Hierna tijd gestopt met sporten. Pijn bleef dus naar fysio #1, die zei dat de tibialis posterior pees was aangedaan. Advies was rust. Klachten bleven (mede door een lopend beroep). 2e fysio heeft shockwave behandelingen gedaan, klachten bleven. Doorverwijzing naar orthopeed, die dacht aan een fascitis plantaris en gaf mij zooltjes en een nachtspalk. Klachten bleven waarna ik een mri heb afgedwongen. Hierop botoedeem te zien
Orthopeed bleef vasthouden aan zijn diagnose en behandeling dus doorverwijzing naar andere orthopeed.

Die zag dat ik een extra botje aan zijkant vd voet heb (os tibiale) waar de tibialis posterior omheen/doorheen gaat waardoor blijvende irritatie oa door overpronatie vd voet.

De pijn zit overigens aan de binnenkant van de voet, rondom die extra knobbel en uitstralend naar de zool. Vermoedelijk dat er daarom werd gedacht aan fascitis plantaris.

Verder volledig gezond. Heb nsaids geslikt maar geen effect

Advies was 6 weken loopgips en erna toenemend belasten.
Ik merk bij het lopen nu al vrijwel geen pijn, enkel bij bepaalde bewegingen voel ik nog een kleine pijnscheut maar heb nog 2 weken te gaan natuurlijk.

Wat bedoel je met blokkades in de enkel?
Vind je het opbouwschema conform jij zou aanraden?

Bedankt alvast!

Re: Tips tav revalidatie

Beste Natjoe,

Ik begrijp je zorgen. Maar even voor het verhaal compleet te maken en jou beter te kunnen adviseren.
Heeft het ene met het andere te maken? De os tibiale externum zit er vermoedelijk al jaren. Waar je voorheen nooit klachten van gehad hebt. Waarom nu wel?
Wat heeft de enkelverzwikking volgens jou/ therapeuten/ specialisten hiermee te maken?
Botoedem kan komen doordat de verzwikking ervoor gezorgd heeft dat de os tibiale een kneuzing heeft veroorzaakt. (dan is meteen de enkelverzwikking met het probleem os tibiale gekoppeld) --> Dan is dit na rust genezen en als je niet meer verzwikt, moet dit ook geen klachten geven.

De tendinits van welke pezen? Komt dit door overbelasting om een jaar lang pijn te vermijden? --> grote kans dat dit dan ook volledig weg is na een echte rust periode.
Maar hoe komt de fascitis plantaris? Ook door verkeerd afwikkelen? Of pijn vermijdend lopen?

Heb je nu loopgips? Of volledig 6 weken rust? Wat is jou leeftijd? En verdere gezondheidstoestand? Rook je, heb je suikerziekte? Deze twee punten verminderen het herstel.

Waarom krijg je steunzolen?

Al jou problemen op dit moment zijn overbelasting problemen. Als al het weefsel hersteld is (wat vermoedelijk wel is na 6 weken) Kun je rustig beginnen met opbouwen. Dit kan vrij snel, inderdaad binnen geleide van pijn. En ik zal zeker adviseren de mobiliteit te herstellen (of zelf of door een fysio) Als er blokkades in de voet/ enkel zit, moet dit door een fysio hersteld worden. Anders ga je direct weer anders lopen en overbelasting creëren.

Tips tav revalidatie

Beste allen,

Reeds een jaar loop ik - na een enkelverzwikking - met ernstige voetklachten met de diagnose -> fascitis plantaris, botoedeem + tendinitis ten gevolge van een os tibiale externum (extra botje aan de zijkant van de voet). E.e.a. heeft ervoor gezorgd dat ik 6 weken 'loop'gips aangemeten heb gekregen om de voet nu eindelijk eens de volledig rust te geven die het nodig heeft (nu week 4 van de 6 en ik merk sterke verbetering van de pijnscore).

Over 2 weken gaat het gips eraf en ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet gaan pakken. Ik wil niet in dezelfde valkuil als voorheen trappen, dat ik meteen te veel belast en zorg voor terugval. Helaas is de afspraak met orthopeed 2 weken erna, dus er is een 'gat' van twee weken. Hoe zouden jullie (specialisten, fysiotherapeuten) een patient hiermee verder helpen?

Mijn initiele gedachte was het volgende;
- 1e 24 uur na het verwijderen van het gips de voet passief doorbewegen (draaien, kantelen, beetje rekken) om de ergste rigiditeit ervan af te halen
- de volgende drie dagen (?..) deels belast binnen huis mobiliseren, met behulp van de krukken en vervolgens het gewicht langzaam opbouwen en de hulp van de krukken afbouwen
- de volgende dagen volledig (?) belasten binnen huis

* Dit alles op geleide van pijn, zodra ik pijn krijg direct staken
* In afwachting van steunzolen nog niet buiten lopen